Historisk pålidelighedsløb – træningsløb
I forbindelse med Classic Day kampagnedagen d. 10. april var der 6 hold, som prøvede kræfter med disciplinen historisk pålidelighedsløb.
Som opfølgning på dette har vi i samarbejde med Lemvig & omegns Motor Sport (LOMS) lavet 4 små træningsløb, der afvikles hen over foråret og sommeren. Løbene er af samme sværhedsgrad, som det der blev kørt på kampagnedagen, og kravene for at deltage er også de samme. Det vil sige 2 personer i bilen, en kuglepen, en lille lineal og gerne et skriveunderlag. Og det er ingen betingelse at bilen er klassisk.
Hvis du glip af oplevelsen, og har lyst at prøve, er du også meget velkommen at deltage i disse løb. Er der brug for lidt instruktion inden start klarer vi også det så bare kom frisk.
Oversigt over træningsløb
De 4 løb, der er planlagt sammen med LOMS, indgår i en række træningsløb over hele landet. En oversigt med flere informationer om startsteder, tilmelding m.m. findes ved at klikke på billedet herunder. De 4 lokale løb er markeret med gult.
Hvad er historisk pålidelighedsløb?
Under Dansk Automobil Sports Union findes mange forskellige motorsportsdiscipliner man kan udøve. De fleste kender til motorløb på baner, både med standardbiler, formelbiler og gokarts. Mange kender også lidt til rally og bilorienteringsløb.
Man kan også læse mere og finde flere oplysninger på www.dasuclassic.dk.
Pålidelighedsløb for klassiske biler er en anden måde at køre motorløb på, og er samtidig en sjovere måde at bruge sin klassiske bil på, end blot at køre en tur i godt vejr med termokanden i bagagerummet. Ikke fordi det ikke er hyggeligt, men det giver en anden dimension, at man kan bruge sin bil i konkurrence-øjemed, og samtidig møde andre mennesker, med samme interesse.
Ved pålidelighedsløb forstås et løb på offentlig vej, hvor deltagerne skal overholde faste gennemsnitshastigheder. Løbene køres som oftest efter et tydeligt kort, hvor der er indtegnet nummererede punkter, som man skal køre igennem i rigtig rækkefølge. Undervejs møder man nogle skilte med et bogstav på, som noteres ned i det udleverede kontrolkort, så man kan se om deltagerne har kørt den rigtige rute.
På ruten kan der være nogle tidskontroller, som er placeret af løbstilrettelæggeren uden deltagernes viden – altså hemmelige tidskontroller. Her gælder det om at passere kontrollen på det rigtige tidspunkt, hvilket vil sige i det rigtige sekund i forhold til den kørte distance. Gennemsnitshastigheden kommer aldrig over 50 km i timen, så her kan alle være med.
You must be logged in to post a comment.